יום שלישי, 26 בינואר 2016

טיפול קבוצתי בילדים ונוער - מאפיינים ייחודיים - דוקטור בנימין וגנר

מכון וגנר - דרך הקבוצה עוסק בעבודה טיפולית לילדים עם קשיים התפתחותיים בשיטת טיפול קבוצתי.

מכון וגנר בהנהלת ד"ר בני וגנר. עבודה טיפולית קבוצתית לילדים ונוער

אבל מה זה בעצם טיפול קבוצתי לילדים ונוער? במה היא מתאפיינת? לפניכם ההסבר:

הטיפול הקבוצתי בילדים ונוער הינו חדש יחסית, יש לנו רישומים מן המאה הקודמת על קבוצות טיפוליות בדרך המשחק, ציור אומנות ועוד. ישנם גורמים שונים העוזרים לטיפול הקבוצתי ביניהם טיפול בין אישי, אוניברסליות הדרכה בין אם זה המשפחה ובין אם חברי הקבוצה, לכידות חברתית, קתרזיס(ביטוי של רגשות) ועוד

בסך הכל הטיפול הקבוצתי בילדים עבר דרך ארוכה ולא קצרה מאז שהחל במאה הקודמת

כבר ב1947 עבד קרל רוג'רס  דרך משחק במכוניות, ארגז חול, רובים ועוד על מנת ליצור קבוצות ילדים ה"מספרות" בעצם על מה שקורה להם בתוך הנפש, הביטוי הקבוצתי עזר לילדים להרגיש שייכות ובכך בעצם תרם גם למטפל להכיר את בעיותיהם טוב יותר וגם להם להגדיר את הבעיות באופן סמוי.
ב1976 פרנק כבר עבד עם ילדים בגיל בית הספר והצליח לא מעט בזכות זה. הוא עסק בילדים בגיל בי"ס בעלי מופרעות ורקע משפחתי קשה בדרך הקבוצות מובנות ועל ידי שימוש בשיקופים ובקונפרונטציות.

רקע היסטורי לקבוצת הטיפוליות הפעילות דרך המשחק

Slavson 1943
הראשון שפיתח שיטה סיסטמתית מבוססת על עקרונות פסיכואנליטיים "קבוצות טיפוליות פעילות" - activity group therapy לעבודות מלאכה: ציור, חימר ועבודות עץ.

Axline 1947
קרל רוג'רס
בובות, מכוניות,רובים ארגז חול וכד'.

Ginnot 1961 ו – Schiffer 1969 
ילדים בגיל הגן. טכניקות אינטרפרטטיביות סביב המשחק

Frank 1976:
""experiential group therapy”
ילדים בגיל בי"ס בעלי מופרעות ורקע משפחתי קשה. הקבוצות מובנות. שימוש בשיקופים ובקונפרונטציות. 

Kernberg & Chazan 1991 
מודל מקיף של טיפול קבוצתי מבוסס על פעילות משחקית מיועד לילדים בעלי הפרעת התנהגות קלה עד מתונה.

התפתחות הטיפול הקבוצתי במסגרת מחלקות פסיכיאטריות לילדים ונוער
  • (1944Redl - מחנות קיץ לילדים טיפולים פסיכו-דינאמיים ארוכי-טווח.
  • Anthony 1957 :ילדים להורים פסיכוטיים.
  • Churchill1974 : אחים של מאושפזים.
  • :Abramson,et al 1979 ילדים בעלי אימפולסיביות רבה .
  • Rosenberg et al 1979 :שילוב של נוער אוטיסטי, אובדני, פירומני וגונב.
  • Lev 1983:ילדים עם הפרעות בהתנהגות דיכאון ואובדנות .

דגמי קבוצות טיפוליות מבוססי תיאוריות
  • Rogers- Child-Centered Group Play Therapy
  • Jungian Group Play Therapy
  • Group Application of Adlerian Play Therapy
  • GroupPlay Therapy Ego psychology
  • Object Relations Theory Group PlayTherapy
  • Gestalt Group Therapy
  • Structured Group Ecosistemic Play therapy
  • Developmental Group Play Therapy
  • Behavioural Group Therapy
  • Cognitive Group Therapy

גורמי ריפוי בטיפול הקבוצתי (Yalom, 1970 )

לימוד בין אישי- אמירות הדדיות
אוניברסליות- בעיות משותפות
הדרכה- יעוץ מחברי הקבוצה
הבנה עצמית- קבלה עצמית
לכידות קבוצתית-שייכות
קתרזיס- ביטוי של רגשות
הזדהות- חבר כמודל 

טיפול קבוצתי בילדים ונוער מאפיינים ייחודיים- הסיכוי

היבטים קליניים, תיאורטיים ומעשיים, המסייעים בתוכן ובתהליך הקבוצתי עם ילדים ונוער לרפוי ולאקט הטיפולי.
תהליך הכנה של קבוצה משול לתהליך בו מתעוררת התשוקה והרגש להורות. כלומר, המשאלה להקים קבוצה טיפולית בילדים מקבילה ,מהיבטים מסוימים, להתפתחות הרגש ההורי, האימהי והאבהי. 
ההזמנה של קולגה לעבודה זו בקו-תרפיה בהחלט יכולה להתאים לתקופת החיזור והמשאלה ללדת 
כלומר: מראש מתכננים משפחה מרובת ילדים 

(1974)Scheidlinger
הקבוצה הטיפולית בילדים הנו שלם (group as a whole) 
ובהשאלה – הקבוצה היא ה-"benevolent mother” 
האם הטובה, בעלת רחב לב, לא נוקמת ורק עוזרת. 

כשאשת מקצוע מודיעה על רצונה להקים קבוצה- מודיעה על רצונה להפריה מתוך תחושה של קיום "רחמי" בתוכה
המסוגל להכיל את החוויה הקבוצתית לילדים, להולידה,לגדלה ולשומרה.

תהליך ההיכרות עם הילדים והוריהם, תהליך האינטייק,בחירת הילדים המתאימים להשתתף בקבוצה, מסייע לתהליך חיוני וחשוב ביותר בקבוצות ילדים ונוער-
תהליך ההתקשרות,
ה- attachment. 

בחינת רמת ההתקשרות של הקבוצה- אחד הפרמטרים המרכזיים החייבים להיבדק בכל שלב ושלב בקבוצה 

בשלבים מוקדמים של הטיפול רמת ההתקשרות של הקבוצה עם המנחים עלולה להיות כאוטית לא בטוחה או חרדה. עם התפתחות הקבוצה הטיפולית, רמת ההתקשרות הולכת ונעשית יותר ויותר בטוחה באופייה .

רמת התקשרות בטוחה בין חברי הקבוצה לבין המנחים מאפשרת תהליכים של ריפוי ותיקון בייחוד אצל ילדים אשר חוו הורות מתסכלת, נעדרו דמויות בוגרות קומפטנטיות המסוגלות להעניק להם משענת בטוחה רציפה ויציבה. 

"קינון"
הכנת המקום הפיזי לקבוצה 
חדר הטיפול הקבוצתי- אקסטנציה טבעית של פונקציה רחמית- אימהית- הורית

גודל הקבוצה

לקחת בחשבון את יכולת ההכלה של המנחים את הילדים המסוימים המשתתפים בקבוצה ואת הנסיבות בהם היא מתקיימת

(1985) Colson

סיטואציה של טיפול קבוצתי דומה מאוד למסגרת משפחתית. נוכחות של כמה אנשים שונים, מזרז התפתחות של דינמיקה משפחתית 

הפעילות המרכזית של הקבוצה

מבוססת על משחקים, 
ופעולות מתחום ההבעה והיצירה. פעילות זו מוגשת כהזנה הורית סביבה מתאפשרת תקשורת, הווי, הבעת קונפליקטים והעלאת מתחים שמחוץ לחדר וגם מתוך הקבוצה

בירורם, ליבונם ואווררם מאפשרים השתחררות מהם וסיכוי לריפוי. 

(1992)Schammess

לאחר שהילד התקבל לתרבות הקבוצה, הוא יכול לחוות מחדש את יחסי המשפחה המציאותיים ספוגי הפתולוגיה ויחד עם שאר ילדי הקבוצה ליצור משפחה חדשה סימבולית שבה צרכיו, שאיפותיו ופחדיו ישפיעו על תגובות המנחה 

ההקשבה של המנחה- מאפשרת לו הבנה אפקטיבית. הבנה זו באה לידי ביטוי דרך התערבויותיו. ההבנה האפקטיבית יוצרת ארגון סדר ומשמעות בכאוס שנוצר. הארגון החדש הוא התרבות הטיפולית של הקבוצה.

מכווה שההסבר הקצר הזה יעזור לא מעט לאלא שבאמת רוצים לדעת מי ומה במגרש הזה ויכול לתת תמונה לא רעה על המצב כיום ואולי אפילו לאן הוא שואף בעתיד.

ד"ר בנימין וגנרפסיכיאטר ילדים ונוער, מנהל מכון וגנר לעבודה טיפולית קבוצתית לילדים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה